S cieľom obrátiť pozornosť naspäť k textu ako tematizácii ľudského životného sveta, ako k obrazu tohto sveta, sme pripravili vysokoškolskú učebnicu, ktorá sa usiluje reflektovať zakladajúce funkcie jazyka a zakladajúce parametre ľudskej komunikácie prostredníctvom jazyka. V jej teoretickej časti chceme poskytnúť základné informácie z dejín interpretovania textov a informácie o konštitutívnych okolnostiach ľudského hovorenia, o jeho situačnej zakotvenosti a o funkciách jazykových výpovedí, ktoré s touto situačnou zakotvenosťou priamo súvisia. Súčasne sa pokúsime ukázať na špecifické vlastnosti textov umeleckej literatúry, na dve od seba neoddeliteľné strany ich bytia (na ich ontológiu), a tým aj na špecifický spôsob recepcie, s ktorým tieto texty „rátajú“.
V druhej časti učebnice, ktorú tvoria ukážky nášho interpretačného prístupu k vybraným textom slovenskej literatúry a slovesnej kultúry, sa pokúsime ukázať, ako sa tá „textami očakávaná“ čitateľská reakcia „rodí“ z individuálneho čitateľského zážitku, z individuálnej čitateľskej skúsenosti s umeleckou literatúrou, ale aj z čitateľskej skúsenosti s inými textami kultúry a v neposlednom rade aj z úrovne literárneho vzdelania čitateľa.
Recenzenti publikácie:
prof. PhDr. Eva Fordinálová, CSc.
Mgr. Dana Kršáková, CSc.