Monografia prináša vhľad do dlhého obdobia 20. storočia v oblasti sociálno-výchovnej starostlivosti o dieťa. Autorka venuje pozornosť vymedzeniu pojmov dieťa a detstvo, reflektuje faktory determinujúce samotnú podobu a kvalitu detského bytia, pričom z historického hľadiska poukazuje na rôzne kategórie detí v ohrození. Popisuje vznik a vývoj sociálnej a výchovnej starostlivosti o dieťa od obdobia demokratickej medzivojnovej republiky až po obdobie socializmu a komunizmus, resp. od starostlivosti dobrovoľnej po starostlivosť vykonávanú štátnou mocou. V závere venuje pozornosť sociálno-výchovnej starostlivosti o dieťa v dvoch kolektívnych zariadeniach - v materských školách a v školských družinách. Popisuje nielen prvotné kroky ich vzniku a následného vývoja po legislatívno-organizačnej stránke, ale prostredníctvom analýzy výchovných programov venuje pozornosť realizovaniu sociálno-výchovnej činnosti, ktorú deklarované kolektívne zariadenia zabezpečovali.